Uchwała Nr 49/99

Zarządu Gminy w Brzostku

z dnia 17 czerwca 1999 roku

 

w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

 

        Na podstawie art.30 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 roku Nr 13, póz.74, Nr 58, poz.261, Nr 106, poz.496, Nr 132, poz.622, z 1997 r. Nr 9, poz.43, Nr 106, poz.679, Nr 107, Poz.686, Nr 113, poz.734, Nr 123, poz.775) oraz §5 ust.6 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku uchwalonego uchwałą Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku, Zarząd Gminy w Brzostku uchwala co następuje:

 

§1

 

Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku  w brzmieniu jak załącznik nr l do niniejszej uchwały.

 

§2

 

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.

 

§3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 


 

Regulamin Organizacyjny

Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Brzostku

 

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku działa na podstawie Statutu GOPS uchwalonego dnia 27 maja 1999 roku uchwałą Rady Gminy w Brzostku Nr IX/97/99 oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.

 

2. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie spraw pomocy społecznej, a w szczególności:

 

    diagnozowanie i ocena potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej,

    udzielanie i organizowanie świadczeń pomocy społecznej (pieniężnych, w naturze, usługach,

    pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych,

    współpraca i koordynacja działań na rzecz zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy, prowadzonych przez organizacje i inne siły społeczne,

    ustalenie uprawnień i wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych,

    realizacja programów rządowych,

    realizacja zadań zleconych przez Wójta i Urząd Wojewódzki

 

3. Bezpośredni nadzór nad działalnością GOPS sprawuje Kierownik Ośrodka a w razie jego nieobecności zastępca kierownika GOPS

 

4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swoją działalność w oparciu o roczny plan pracy.

 

5. Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

    Kierownik - l etat

    Z-ca Kierownika - obowiązki pełnić będzie pracownik socjalny

    Główny Księgowy - 1/8 etatu

    Pracownik socjalny - 5 etatów

    Aspirant pracy socjalnej - 1/2 etatu

    Sekcja usług opiekuńczych - 14 etatów - w tym l etat pracownika koordynującego pracą opiekunek

 

6. Zadania Kierownika Ośrodka

•  koordynowanie opieki społecznej na terenie gminy

    zatrudnianie i zwalnianie pracowników GOPS i wykonywanie wszystkich czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku

    koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka

    przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej - sporządzanie bilansu potrzeb i środków, planowanie środków, finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej

    realizowanie zatwierdzonego planu finansowego

    ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania

    podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej

    przedstawienie Wójtowi i Radzie Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu potrzeb pomocy społecznej na terenie gminy oraz ich realizacji

    współpraca z organizacjami społecznymi oraz mobilizowanie środowisk lokalnych na rzecz pomocy społecznej

    załatwianie skarg i wniosków

    podpisywanie rachunków, czeków, przelewów, list wypłat zasiłków, list płac pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pism oraz załatwianie wszelkich formalności w zakresie w/w spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa

    nadzór nad finansami Ośrodka

    organizacja narad i szkolenia pracowników

    przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego

    prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami

    wydawanie decyzji dotyczących przyznania lub odmowy opieki środowiskowej

    prowadzenie teczek akt osobowych

    branie udziału w szkoleniach i naradach

    prowadzenie zakupów i bieżących napraw sprzętu

    prowadzenie dokumentacji z zakresu dożywiania dzieci i zasiłków okresowych gwarantowanych

    prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne

    załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Wójta

 

7. Zadania Zastępcy Kierownika Ośrodka

    wykonywanie zadań powierzonych przez kierownika GOPS

    sprawowanie funkcji kierownika GOPS w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków

 

8. Zadania Głównego Księgowego

    koordynacja i kontrola wszelkich operacji gospodarczych i finansowych, które polegaj ą na wykonaniu kontroli wewnętrznej. Bezpośrednie kierowanie rachunkowością GOPS, zabezpieczenie dyscypliny budżetowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami

    organizacja prawidłowego systemu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją w tym zakresie

    badanie, opiniowanie wszelkich operacji z punktu widzenia gospodarności oraz skutecznego interweniowania w sprawach, które ocenia się jako merytorycznie wadliwe. Na dowód przeprowadzenie kontroli wstępnej i bieżącej gł. księgowy podpisuje się na każdym kontrolowanym dokumencie oraz na sprawozdaniach finansowych

    zawiadamianie kierownika jednostki o ujawnieniu podczas kontroli dokumentów niezgodnych z przepisami lub naruszających ustalony tryb przyjmowania, przechowywania lub rozchodowania środków i materiałów gospodarczych

    odmowa złożenia podpisu na dokumentach nierzetelnych, nieprawidłowych lub sprzecznych z obowiązującymi przepisami, których realizacja byłaby równoczesnym popełnieniem przestępstwa

    opracowanie projektów rocznych planów finansowych dotyczących zadań zleconych i samorządowych oraz wniosków o zmianach w budżecie

    bieżące przygotowanie dokumentów, księgowanie ich w dzienniku głównym, w kartach wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi

    prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi

    prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków, zobowiązań, bieżące uzgadnianie z księgowością

    sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu, środków trwałych, funduszu płac zgodnie z obowiązującymi terminami

    zorganizowanie prawidłowego przechowywania gotówki, papierów wartościowych, depozytów i druków ścisłego zarachowania

    ustalenie zasad przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat oraz podejmowania gotówki z banku

    kontrola raportów kasowych, terminowości rozliczeń, należności i zobowiązań

    opracowanie instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, sporządzania wniosku o powołanie kontroli inwentaryzacyjnej, wyceny i rozliczania wyników

•  przygotowanie całości dokumentów z zakresu pracy na stanowisku Głównego Księgowego do archiwum zakładowego

 

9. Zadania pracownika socjalnego

  przeprowadzanie wywiadów środowiskowych

  rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń

  kompletowanie dokumentów dotyczących wszystkich form pomocy społecznej

  organizowanie pomocy społecznej poprzez dostarczanie osobom potrzebującym schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz innych świadczeń przysługujących na mocy ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów

  organizowanie w powiązaniu z organizacjami społecznymi, charytatywnymi działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych wiekiem, inwalidów oraz osób pozostających bez pomocy

  współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową

  współpraca ze szkołami w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz posiłków w szkole

  współpraca z organizacjami społecznymi, sądami, policją, prokuraturą i Powiatowym Urzędem Pracy

  sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb

  udzielanie pomocy i poradnictwa osobom i rodzinom, w których występują trudności życiowe spowodowane sytuacjami losowymi i nieporadnością życiową

  prowadzenie dokumentacji z zakresu ochrony macierzyństwa

•  udział w szkoleniach i naradach

  prawidłowe zabezpieczanie i użytkowanie mienia społecznego

  sporządzanie sprawozdawczości z zakresu swojego działania

  prowadzenie dokumentacji dotyczącej kwalifikacji do Domu Pomocy Społecznej

  załatwienie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez kierownika GOPS

 

10. Zadania opiekunek socjalnych

•  obowiązki opiekuna socjalnego wynikają ze stosunku pracy tj. umowy o pracę zawartą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w sprawie opieki społecznej nad chorym w domu

•  zakres pracy opiekuna socjalnego uzależniony jest od stanu zdrowia chorego oraz jego sytuacji rodzinnej

•  zakres pracy opiekuna socjalnego ustala w domu chorego i w porozumieniu z nim osoba koordynująca pracą opiekuna

•  opiekun socjalny podejmuje pracę u chorych na podstawie pisemnego skierowania wystawionego na obowiązującym druku, określającego również ilość godzin opieki

•  w toku codziennego kontaktu z chorym opiekun dba o ich stan zdrowia i zaspokojenie podstawowych potrzeb, a o zaistniałych zmianach w sytuacji zdrowotno-bytowej powiadamia koordynatora kierującego pracą opiekunów

•  opiekun socjalny obowiązany jest do wykonywania w domach u chorych następujących czynności: pielęgnacyjnych, gospodarczych, opiekuńczych, załatwianie innych spraw chorych na polecenie koordynatora

•  czynności pielęgnacyjne wynikające ze stanu zdrowia chorego opiekun wykonuje zgodnie z wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie szkolenia do czynności tych należy:

- przesłanie łóżka

- zmiana bielizny osobistej i pościelowej

- mycie, kapanie, czesanie, ubieranie chorego

- układanie chorego w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji

- zapobieganie powstaniu odleżyn i odparzeń

- pomoc przy załatwieniu potrzeb fizjologicznych

- pielęgnacja zlecona przez lekarza po uprzednim instruktażu

•  w związku z nabytymi kwalifikacjami opiekun socjalny świadczy usługi różnym grupom osób, a przede wszystkim:

- obłożnie i ciężko chorym całkowicie samotnym

- obłożnie i ciężko chorym zamieszkałym wspólnie z rodziną

- samotnym niesprawnym wymagającym opieki ogólnej oraz w miarę możliwości innym osobom dotkniętym wypadkami losowymi

•  zakres pracy opiekuna u obłożnie chorych i niesprawnych, całkowicie samotnych oraz nie posiadających rodzin w pobliżu miejsca zamieszkania zobowiązuje opiekuna do:

- zakupywania art. spożywczych i niezbędnych do egzystencji podopiecznego art. przemysłowych

- zabezpieczenie posiłków w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego

- karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności

- wyjście z chorym na spacery

- utrzymywanie w czystości otoczenia chorego

- dokonywanie bieżących porządków w używanej przez chorego części mieszkania

- utrzymanie w czystości naczyń kuchennych i stołowych

- utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych

- pranie bielizny osobistej

- dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego

- palenie w piecu, przynoszenie wody, węgla

- zamawianie wizyt lekarskich, oraz załatwianie recept lekarskich

- załatwianie innych spraw na życzenie chorego

- prowadzenie zeszytu wydatków.

•  W razie zgonu chorego w przypadku osoby samotnej opiekun zobowiązany jest do wezwania sąsiada, lekarza rejonowego w celu stwierdzenia zgonu, powiadomienie kierownika GOPS o zgonie chorego.

•  Do obowiązków opiekuna należy pilne powiadomienie kierownika GOPS o swej niezdolności do pracy lub innej usprawiedliwionej nieobecności.

•  Załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS.

 

11. Zadania aspiranta pracy socjalnej:

•  prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat wszystkich zasiłków pieniężnych (renty socjalne, zasiłki stałe, okresowe, zasiłki celowe)

•  przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków pieniężnych

•  sporządzanie list wypłat zasiłków pieniężnych

•  ustalenie uprawnień do przyznania zasiłku:

- rodzinnych

- pielęgnacyjnych

•  przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych

•  sporządzanie list wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych

•  prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych

•  planowanie i sprawozdawczość z zakresu powierzonych obowiązków

•  prowadzenie książki podawczej

•  współpraca z instytucjami, organizacjami, prowadzenie korespondencji z nimi

•  prowadzeni dokumentacji z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego i rentownego dla podopiecznych

•  załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS

•  branie udziału w szkoleniach, naradach

•  prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne

•  prowadzenie ewidencji pism wpływających

•  przygotowanie dokumentów do archiwum w swoim zakresie działania

•  wysyłanie korespondencji

•  szczegółowe rozliczanie znaczków pocztowych i ich kupowanie

 

12. Zadnia Sekcji Usług Opiekuńczych.

Sekcja usług opiekuńczych sprawuje usługi opiekuńcze etatowe i sąsiedzkie w stosunku do chorych i niepełnosprawnych objętych tą formą pomocy.

 

Zadania pracownika koordynującego pracą opiekunek chorych:

•  ustalenie zakresu pomocy usługowej

•  prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej, w tym miedzy innymi:

- przygotowanie dzienniczków

- przygotowanie list wypłat dla pomocy sąsiedzkiej

- prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpłatności za usługi

- pobieranie odpłatności od chorych

•  koordynacja i nadzór nad pracą opiekunek

•  współpraca z instytucjami w zakresie pomocy podopiecznym.

•  prowadzenie rozliczeń wykorzystania urlopów

•  analiza prawidłowości dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na usługi opiekuńcze

•  przygotowanie dokumentacji do archiwum w swoim zakresie działania

•  prowadzenie rejestrów zasiłków

•  sporządzanie sprawozdawczości

•  załatwianie innych spraw służbowych zleconych przez Kierownika GOPS