Uchwała Nr 49/99 Zarządu Gminy w Brzostku z dnia 17 czerwca 1999 roku
w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.
Na podstawie art.30 ust.2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym (Dz.U. z 1996 roku Nr 13, póz.74, Nr 58, poz.261, Nr 106, poz.496, Nr 132, poz.622, z 1997 r. Nr 9, poz.43, Nr 106, poz.679, Nr 107, Poz.686, Nr 113, poz.734, Nr 123, poz.775) oraz §5 ust.6 Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku uchwalonego uchwałą Nr IX/97/99 Rady Gminy w Brzostku z dnia 27 maja 1999 roku, Zarząd Gminy w Brzostku uchwala co następuje:
§1
Zatwierdza się Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku w brzmieniu jak załącznik nr l do niniejszej uchwały.
§2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Brzostek oraz Kierownikowi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku.
§3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Brzostku
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzostku działa na podstawie Statutu GOPS uchwalonego dnia 27 maja 1999 roku uchwałą Rady Gminy w Brzostku Nr IX/97/99 oraz niniejszego Regulaminu Organizacyjnego.
2. Do zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy prowadzenie spraw pomocy społecznej, a w szczególności:
• diagnozowanie i ocena potrzeb jednostek, grup lub środowisk wymagających interwencji socjalnej, • udzielanie i organizowanie świadczeń pomocy społecznej (pieniężnych, w naturze, usługach, • pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, • współpraca i koordynacja działań na rzecz zaspokajania potrzeb osób wymagających pomocy, prowadzonych przez organizacje i inne siły społeczne, • ustalenie uprawnień i wypłata zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych, • realizacja programów rządowych, • realizacja zadań zleconych przez Wójta i Urząd Wojewódzki
3. Bezpośredni nadzór nad działalnością GOPS sprawuje Kierownik Ośrodka a w razie jego nieobecności zastępca kierownika GOPS
4. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi swoją działalność w oparciu o roczny plan pracy.
5. Organizacja Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej: • Kierownik - l etat • Z-ca Kierownika - obowiązki pełnić będzie pracownik socjalny • Główny Księgowy - 1/8 etatu • Pracownik socjalny - 5 etatów • Aspirant pracy socjalnej - 1/2 etatu • Sekcja usług opiekuńczych - 14 etatów - w tym l etat pracownika koordynującego pracą opiekunek
6. Zadania Kierownika Ośrodka • koordynowanie opieki społecznej na terenie gminy • zatrudnianie i zwalnianie pracowników GOPS i wykonywanie wszystkich czynności wynikających ze stosunku pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Ośrodku • koordynacja i nadzór nad pracą pracowników Ośrodka • przygotowanie materiałów dotyczących rozpoznania i oceny potrzeb pomocy społecznej - sporządzanie bilansu potrzeb i środków, planowanie środków, finansowych na świadczenia środowiskowej pomocy społecznej • realizowanie zatwierdzonego planu finansowego • ocena problemów społecznych terenu i przedstawienie propozycji ich rozwiązania • podejmowanie z upoważnienia Rady Gminy postanowień i decyzji o przyznaniu świadczeń pomocy społecznej • przedstawienie Wójtowi i Radzie Gminy informacji i sprawozdań dotyczących zakresu potrzeb pomocy społecznej na terenie gminy oraz ich realizacji • współpraca z organizacjami społecznymi oraz mobilizowanie środowisk lokalnych na rzecz pomocy społecznej • załatwianie skarg i wniosków • podpisywanie rachunków, czeków, przelewów, list wypłat zasiłków, list płac pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i pism oraz załatwianie wszelkich formalności w zakresie w/w spraw zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa • nadzór nad finansami Ośrodka • organizacja narad i szkolenia pracowników • przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego • prowadzenie korespondencji z innymi podmiotami • wydawanie decyzji dotyczących przyznania lub odmowy opieki środowiskowej • prowadzenie teczek akt osobowych • branie udziału w szkoleniach i naradach • prowadzenie zakupów i bieżących napraw sprzętu • prowadzenie dokumentacji z zakresu dożywiania dzieci i zasiłków okresowych gwarantowanych • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Wójta
7. Zadania Zastępcy Kierownika Ośrodka • wykonywanie zadań powierzonych przez kierownika GOPS • sprawowanie funkcji kierownika GOPS w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków
8. Zadania Głównego Księgowego • koordynacja i kontrola wszelkich operacji gospodarczych i finansowych, które polegaj ą na wykonaniu kontroli wewnętrznej. Bezpośrednie kierowanie rachunkowością GOPS, zabezpieczenie dyscypliny budżetowej zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami • organizacja prawidłowego systemu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z obowiązującą instrukcją w tym zakresie • badanie, opiniowanie wszelkich operacji z punktu widzenia gospodarności oraz skutecznego interweniowania w sprawach, które ocenia się jako merytorycznie wadliwe. Na dowód przeprowadzenie kontroli wstępnej i bieżącej gł. księgowy podpisuje się na każdym kontrolowanym dokumencie oraz na sprawozdaniach finansowych • zawiadamianie kierownika jednostki o ujawnieniu podczas kontroli dokumentów niezgodnych z przepisami lub naruszających ustalony tryb przyjmowania, przechowywania lub rozchodowania środków i materiałów gospodarczych • odmowa złożenia podpisu na dokumentach nierzetelnych, nieprawidłowych lub sprzecznych z obowiązującymi przepisami, których realizacja byłaby równoczesnym popełnieniem przestępstwa • opracowanie projektów rocznych planów finansowych dotyczących zadań zleconych i samorządowych oraz wniosków o zmianach w budżecie • bieżące przygotowanie dokumentów, księgowanie ich w dzienniku głównym, w kartach wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków wg. odpowiedniej klasyfikacji budżetowej oraz zgodnie z wyciągami bankowymi • prowadzenie analitycznych kart kontowych wydatków, zobowiązań, bieżące uzgadnianie z księgowością • sporządzania sprawozdań finansowych z wykonania budżetu, środków trwałych, funduszu płac zgodnie z obowiązującymi terminami • zorganizowanie prawidłowego przechowywania gotówki, papierów wartościowych, depozytów i druków ścisłego zarachowania • ustalenie zasad przyjmowania wpłat i dokonywania wypłat oraz podejmowania gotówki z banku • kontrola raportów kasowych, terminowości rozliczeń, należności i zobowiązań • opracowanie instrukcji w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji, sporządzania wniosku o powołanie kontroli inwentaryzacyjnej, wyceny i rozliczania wyników • przygotowanie całości dokumentów z zakresu pracy na stanowisku Głównego Księgowego do archiwum zakładowego
9. Zadania pracownika socjalnego • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych • rozpoznawanie i ustalanie potrzeb w zakresie pomocy społecznej oraz wnioskowanie w sprawie świadczeń • kompletowanie dokumentów dotyczących wszystkich form pomocy społecznej • organizowanie pomocy społecznej poprzez dostarczanie osobom potrzebującym schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania oraz innych świadczeń przysługujących na mocy ustawy o pomocy społecznej i innych obowiązujących przepisów • organizowanie w powiązaniu z organizacjami społecznymi, charytatywnymi działalności socjalnej zmierzającej do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy ze szczególnym uwzględnieniem osób starszych wiekiem, inwalidów oraz osób pozostających bez pomocy • współdziałanie z placówkami służby zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową • współpraca ze szkołami w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży oraz posiłków w szkole • współpraca z organizacjami społecznymi, sądami, policją, prokuraturą i Powiatowym Urzędem Pracy • sporządzanie indywidualnych planów zaspokajania stwierdzonych potrzeb • udzielanie pomocy i poradnictwa osobom i rodzinom, w których występują trudności życiowe spowodowane sytuacjami losowymi i nieporadnością życiową • prowadzenie dokumentacji z zakresu ochrony macierzyństwa • udział w szkoleniach i naradach • prawidłowe zabezpieczanie i użytkowanie mienia społecznego • sporządzanie sprawozdawczości z zakresu swojego działania • prowadzenie dokumentacji dotyczącej kwalifikacji do Domu Pomocy Społecznej • załatwienie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez kierownika GOPS
10. Zadania opiekunek socjalnych • obowiązki opiekuna socjalnego wynikają ze stosunku pracy tj. umowy o pracę zawartą z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w sprawie opieki społecznej nad chorym w domu • zakres pracy opiekuna socjalnego uzależniony jest od stanu zdrowia chorego oraz jego sytuacji rodzinnej • zakres pracy opiekuna socjalnego ustala w domu chorego i w porozumieniu z nim osoba koordynująca pracą opiekuna • opiekun socjalny podejmuje pracę u chorych na podstawie pisemnego skierowania wystawionego na obowiązującym druku, określającego również ilość godzin opieki • w toku codziennego kontaktu z chorym opiekun dba o ich stan zdrowia i zaspokojenie podstawowych potrzeb, a o zaistniałych zmianach w sytuacji zdrowotno-bytowej powiadamia koordynatora kierującego pracą opiekunów • opiekun socjalny obowiązany jest do wykonywania w domach u chorych następujących czynności: pielęgnacyjnych, gospodarczych, opiekuńczych, załatwianie innych spraw chorych na polecenie koordynatora • czynności pielęgnacyjne wynikające ze stanu zdrowia chorego opiekun wykonuje zgodnie z wiedzą i umiejętnościami nabytymi w czasie szkolenia do czynności tych należy: - przesłanie łóżka - zmiana bielizny osobistej i pościelowej - mycie, kapanie, czesanie, ubieranie chorego - układanie chorego w łóżku i pomaganie przy zmianie pozycji - zapobieganie powstaniu odleżyn i odparzeń - pomoc przy załatwieniu potrzeb fizjologicznych - pielęgnacja zlecona przez lekarza po uprzednim instruktażu • w związku z nabytymi kwalifikacjami opiekun socjalny świadczy usługi różnym grupom osób, a przede wszystkim: - obłożnie i ciężko chorym całkowicie samotnym - obłożnie i ciężko chorym zamieszkałym wspólnie z rodziną - samotnym niesprawnym wymagającym opieki ogólnej oraz w miarę możliwości innym osobom dotkniętym wypadkami losowymi • zakres pracy opiekuna u obłożnie chorych i niesprawnych, całkowicie samotnych oraz nie posiadających rodzin w pobliżu miejsca zamieszkania zobowiązuje opiekuna do: - zakupywania art. spożywczych i niezbędnych do egzystencji podopiecznego art. przemysłowych - zabezpieczenie posiłków w tym co najmniej raz dziennie posiłku gorącego - karmienie chorego o ile stan zdrowia wymaga tej czynności - wyjście z chorym na spacery - utrzymywanie w czystości otoczenia chorego - dokonywanie bieżących porządków w używanej przez chorego części mieszkania - utrzymanie w czystości naczyń kuchennych i stołowych - utrzymanie w czystości sprzętu sanitarnego i urządzeń sanitarnych - pranie bielizny osobistej - dbanie o czystość bielizny pościelowej chorego - palenie w piecu, przynoszenie wody, węgla - zamawianie wizyt lekarskich, oraz załatwianie recept lekarskich - załatwianie innych spraw na życzenie chorego - prowadzenie zeszytu wydatków. • W razie zgonu chorego w przypadku osoby samotnej opiekun zobowiązany jest do wezwania sąsiada, lekarza rejonowego w celu stwierdzenia zgonu, powiadomienie kierownika GOPS o zgonie chorego. • Do obowiązków opiekuna należy pilne powiadomienie kierownika GOPS o swej niezdolności do pracy lub innej usprawiedliwionej nieobecności. • Załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS.
11. Zadania aspiranta pracy socjalnej: • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat wszystkich zasiłków pieniężnych (renty socjalne, zasiłki stałe, okresowe, zasiłki celowe) • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków pieniężnych • sporządzanie list wypłat zasiłków pieniężnych • ustalenie uprawnień do przyznania zasiłku: - rodzinnych - pielęgnacyjnych • przygotowanie decyzji dotyczących zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych • sporządzanie list wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych • prowadzenie dokumentacji dotyczących wypłat zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych • planowanie i sprawozdawczość z zakresu powierzonych obowiązków • prowadzenie książki podawczej • współpraca z instytucjami, organizacjami, prowadzenie korespondencji z nimi • prowadzeni dokumentacji z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego, emerytalnego i rentownego dla podopiecznych • załatwianie innych spraw służbowych zleconych doraźnie przez Kierownika GOPS • branie udziału w szkoleniach, naradach • prawidłowo zabezpieczać i używać mienie społeczne • prowadzenie ewidencji pism wpływających • przygotowanie dokumentów do archiwum w swoim zakresie działania • wysyłanie korespondencji • szczegółowe rozliczanie znaczków pocztowych i ich kupowanie
12. Zadnia Sekcji Usług Opiekuńczych. Sekcja usług opiekuńczych sprawuje usługi opiekuńcze etatowe i sąsiedzkie w stosunku do chorych i niepełnosprawnych objętych tą formą pomocy.
Zadania pracownika koordynującego pracą opiekunek chorych: • ustalenie zakresu pomocy usługowej • prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pomocy usługowej, w tym miedzy innymi: - przygotowanie dzienniczków - przygotowanie list wypłat dla pomocy sąsiedzkiej - prowadzenie dokumentacji dotyczącej odpłatności za usługi - pobieranie odpłatności od chorych • koordynacja i nadzór nad pracą opiekunek • współpraca z instytucjami w zakresie pomocy podopiecznym. • prowadzenie rozliczeń wykorzystania urlopów • analiza prawidłowości dokumentacji dotyczącej wydawania decyzji na usługi opiekuńcze • przygotowanie dokumentacji do archiwum w swoim zakresie działania • prowadzenie rejestrów zasiłków • sporządzanie sprawozdawczości • załatwianie innych spraw służbowych zleconych przez Kierownika GOPS |